استرس کاری تا حدی خطرآفرین است که سالانه باعث مرگ یا خودکشی هزاران نفر در دنیا می‌شود و هزینه‌های اجتماعی و درمانی و اقتصادی سنگینی روی دست افراد و جوامع می‌گذارد


 کاری با افزایش خطر افسردگی، اضطراب، و فرسودگی شغلی همراه است. افرادی که در محیط‌های پراسترس کار می‌کنند، اغلب دچار کاهش تمرکز، تحریک‌پذیری و اختلالات خواب می‌شوند که کیفیت زندگی آنها را کاهش می‌دهد.»

با این توصیه‌ها استرس کار را کنترل کنید

کاهش معضل استرس محیط کار فقط با نیروی کار نیست. قبل از هر کسی، کارفرمایان باید اقداماتی مثل انعطاف در ساعات کاری و کاهش ساعات کاری غیرضروری، ایجاد محیط حمایتی (مثل شنیدن دغدغه‌های کارکنان)، ارائه برنامه‌های سلامت روان (مثل امکان جلسات مشاوره رایگان برای کارکنان)، تقدیر و پاداش و ... را در دستور کار قرار دهند. مدیران و کارفرماها باید بدانند و بپذیرند که استرس کاری می‌تواند به شدت بهره‌وری نیروی کار را کاهش دهد.

کاهش انگیزه کارکنان، پایین آمدن کیفیت کار، بی‌تفاوتی کارکنان نسبت به کار، افزایش میزان غیبت‌ها و فرسودگی شغلی مهم‌ترین تبعات کاهش بهره‌وری نیروهای کار است که می‌تواند موفقیت سازمان‌ها را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات محققان خارجی نشان داده که کارکنان دچار فرسودگی شغلی تا ۶۳ درصد بیشتر احتمال دارد غیبت کنند و بهره‌وری آنها به‌طور متوسط ۲۳ درصد کاهش می‌یابد.

نیروهای کار هم باید با یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس مثل مدیتیشن و ورزش منظم، مدیریت زمان، تلاش برای حفظ تعادل بین کار و زندگی خصوصی، صحبت گاه به گاه با همکاران برای گرفتن حمایت و تخلیه روانی، تأثیرات استرس روزانه را کاهش دهند. آگاهی از این تهدید و اقدام به‌موقع، یک قدم مؤثر در حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی در دنیای پرچالش امروزی است.

.